Dagelijks archief: juni 13, 2013

‘Ik kan nog over straat’

Door justin crombeen

 

Hilversum heeft er weer een wereldkampioen bij. De 25-jarige Erwin Pauëlsen heeft afgelopen zondag in Duitsland het WK Kolonisten van Catan gewonnen. Dit is een bordspel waarbij het doel is een eiland te koloniseren en waar slim bouwen en handelen zorgen voor de overwinning.

Hoe zit het wereldkampioenschap Kolonisten van Catan in elkaar?

,,Het is een toernooi met 56 deelnemers uit 28 verschillende landen van Singapore tot Italië. Ik was dit jaar de enige Nederlander. Het toernooi duurde drie dagen. De vrijdag was de aankomstdag, de zaterdag is de dag van de voorrondes en de zondag is de finaledag. Het kampioenschap vond dit jaar voor het eerst plaats in Kasteel Wildenstein. Een hele sfeervolle locatie. Het spel is trouwens erg bekend, maar het toernooi nog niet.´´

Erwin je bent nu wereldkampioen geworden. Maak je daar nou indruk mee op de dames?

,,Niet echt. Ze vinden het natuurlijk wel leuk dat je wereldkampioen bent geworden, maar indruk maken bij de dames met een bordspel zit er niet in.´´

Je hebt onder andere een reis naar Florida, gevolg door een achtdaagse cruise naar de Caribean, gewonnen. Wie neem je mee?

,,Daar ben ik nog niet helemaal uit, maar ik denk dat ik mijn broer Dennis meeneem. Hij ging in eerste instantie mee voor de gezelligheid, maar ook al snel voor het toernooi. Ik heb met hem strategieën besproken en hij heeft mijn tegenstanders geanalyseerd.´´

Kun je als wereldkampioen eigenlijk nog wel normaal over straat?

,,Hier in Hilversum nog wel. De spelers en toeschouwers op het toernooi vonden het wel bijzonder. Na afloop van toernooi kochten de deelnemers spellen en velen vroegen of ik hun nieuwe spel even wilde aanraken. Iedereen noemde mij ook ´champion´.´´

Heb je naast de ´Kolonisten van Catan-sport´ nog wel tijd voor andere zaken?

,,Tuurlijk. Mijn sociale leven is het allerbelangrijkst. Ik speel veel bordspellen met mijn vrienden. Dat vind ik gezelliger dan bijvoorbeeld een film kijken. Bovendien zit ik in het laatste jaar van de HBO-studie Communicatiemanagement in Utrecht en momenteel loop ik stage bij Dudok Wonen in Hilversum.´´

Is er eigenlijk tijd voor grappen tijdens het toernooi of is het meer een serieuze aangelegenheid?

,,Ik begon het toernooi lekker vrijuit met het plan om tegen de besten van de wereld te spelen. Op de dag van de voorrondes ben ik ook gewoon grapjes gaan maken toen kon het nog. Op de finaledag was ik wel zenuwachtig. Als je beseft dat je in de finale zit en er staan dertig mensen om je tafel heen te kijken, ben je veel serieuzer.´´

Wat zijn je toekomstplannen met het spel?

,,Ik wil over twee jaar in de Verenigde Staten mijn titel verdedigen. Mijn vrienden zeggen dat ik een boek moet schrijven over de Kolonisten van Catan. Dit omdat ik altijd kritisch ben op de strategie-aanwijzingen van het spel, die op het internet te vinden zijn. Ook lijkt het me leuk een bordspel te maken dat goed verkoopt en waar handel, strategie en variatie aan bod komen.´´

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws